KUTATÁSI TÉMÁK

A kurzus témájának részletes megértéséhez részkutatásokat végeznek az előadók. Szeretnénk, ha ez minden hallgató számára érthető, átlátható lenne, és reméljük ennek köszönhetően többen kedvet kapnak majd a kutatásban való részvételhez.

Mindaz amit a kurzus során megismertek viszonylag új, alakulóban lévő kutatások eredménye. Éppen ezért a hallgatók véleménye, kérdései, reakciói hozzájárulhatnak az animáció történetének értékeléséhez, megfogalmazásához. Véleményeteket, kérdéseiteket bármikor elküdhetitek.

Általános kutatási témák, amelyek minden félévben aktuálisak:emailben.

A kutatási témák a régiónkról szólnak, tehát a Visegrádi országok, más néven a Visegrádi négyek területén vizsgálódunk. A Visegrádi Együttműködés 4 országa Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország. Ezek hivatalos gazdasági, politikai együttműködése a közép-európai régió közös cselekvési programjához járul hozzá. Mindez egy hosszú közös történelem eredménye, Károly Róbert 1335-ben összehívott közös tanácskozásától egészen napjainkig. A Visegrádi négyek legismertebb közös programja a Nemzetközi Visegrádi Alap (IVF - International Visegrad Fund), amely  2000 óta sikeresen támogat különféle kulturális, oktatási csereprogramokat, NGO programokat.

Kurzusunk témája elsősorban a 2. világháború és az 1989-es demokratikus fordulat közötti, úgynevezett hidegháborús időszakot érinti, tekintettel arra, hogy a Visegrádi országok együttesen szovjet érdekeltségi körbe kerültek és nagyjából egy időben hasonlóan magas színvonalú filmgyártás, illetve világviszonylatban is kiemelkedő animációs filmgyártás jött létre. E jelenség megértéséhez fontos,hogy a hallgatók elmélyedjenek a hidegháborús időszak általános, globális történeti összefüggéseiben, csakúgy mint a régióra jellemző, sajátos történeti fejlemények megértésében. Ezen nagyobb perspektíva belátása segíti a hallgatókat abban, hogy megértsék a magyarországi államszocializmus sajátosságainak párhuzamait, kontextusát. Miért fontos ez? Nézzük meg távolabbról az egyes visegrádi országok animációs teljesítményét és észrevehetjük milyen sok hasonlóság mutatható ki közöttük. Regionális filmkultúránk mélyebb megértése pedig közelebb viheti a mai fiatal alkoótkat ahhoz, hogy a globális művészeti színtéren magabiztosabban meg tudják határozni saját identitásukat.

Az egyes országokból érkező előadók tolmácsolásában megismerhetjük, hogyan festett ez a korszak más-más országhatárokon belül. Magyarországon ezt az időszakot nagyrészt lefedi az ún. Kádár-kor, amelyben létrejött a Pannónia Filmstúdió is. A magyar animációs film története ennél persze jóval korábban kezdődött, a 20-as évektől egyre több animációs film készült és igen sok világszerte elismert alkotó kezdte karrierjét a két világháború közötti Budapesten. Ki ne hallott volna John Halas, Jules Engel vagy George Pal világhírű munkáiról? Kutatásaink egyik izgalmas kérdése, hogy a magyar animáció illetve reklámfilm későbbi alkotásaiban hogyan nyilvánul meg ezen alkotók hatása. A Pannónia Filmstúdió négy évtizede alatt rengeteg reklámfilm is készült, sokukat most poroljuk le, most fogjuk először regionális összehasonlításban elemezni. Az akalmazott filmek mellett igen sok önálló, fesztiválsikereket magukénak tudó film is készült, amelyeket kronológikus és stílusbeli kategóriánként tárgyalunk elsősorban.

A lengyel animációs filmtermésnek megvan az a hatalmas előnye, hogy egy magyarázó szöveggel ellátott 3 részes DVD kompilációban nyilvánosságra hozták a digitalizált filmeket jó pár évvel ezelőtt, így aztán köynnen hozzáférhetőek a magyar közönség számára is. Az összehasonlító munka számára tehát ideális nyersanyaggal vagyunk ellátva. Ugyanez már nem mondható el a cseh vagy szlovák animációról, amelyekben csak a nagy mesterek filmjei jutottak el rendszeres DVD kiadásokig. A cseh animációs film történetét 1945-ig bezárólag dolgozta fel és adta ki a Cseh Nemzeti Filmarchívum.










Visegrad Fund

MOME

 


Kurzus: Animációs filmek történetei, kontextusai 1900-tól máig a Visegrádi országokban